December

1 februari 2010 - Paramaribo, Suriname

Internet

Het blijft hier een verrassing of je wel of geen internetverbinding hebt. En daar betaal je dan 139,- usd per maand voor.

Vorige week belde ik enthousiast met een vriendin dat internet nu al 2 weken stabiel was.

Dezelfde avond lagen we er voor een week uit!

Mijn notebook startte ook niet meer op, gelukkig wel snel (in 4 dagen) gemaakt.

En als je al internet hebt is het vaak enorm traag. Wel zijn er veel plekken in Paramaribo waar je gratis gebruik kan maken van draadloze netwerken. O.a. bij de Dolfijn (zwembad/tennisbaan/voetbalveld en basketbalveld) waar we lid zijn.

December

Een week later dan in Nederland kwam sinterklaas hier gelukkig ook aan. En het lukt tot grote vreugde van Guido om hem een hand te geven. Ik heb er een kort filmpje gemaakt van de aankomst van de sint, dat zal ik nog op de site zetten. Op school mochten ze hun schoen zetten, en zwarte piet sliep op school. Heel erg spannend allemaal, hoewel Guido wel erg zijn twijfels had over alles. 4 december kreeg de onderbouw allemaal een kado van zwarte piet en de bovenbouw heeft een suprise gemaakt. Op het schoolplein mochten de kinderen met zwarte piet spelletjes doen. Het was een gezellige boel behalve voor de kleintjes ( peuters en kleuters)die moesten vooral huilen bij het zien van zwarte piet.

5 december hebben we een boottrip gemaakt naar Commewijne en werden verrast door de dolfijnen die rond de boot opdoken op een andere plek dan normaal. Oma zag ze het eerst; kijk een springend visje!!!. Ja zo kan je een dolfijn natuurlijk ook noemen, het was in ieder geval een fantastische ervaring.

In december is Hans terug geweest naar NL voor een Liesbreukoperatie en de verjaardag van zijn moeder (90 jaar!!!) te vieren. De operatie is goed gegaan, helaas heeft Hans wel de Mexicaanse griep opgelopen.  Het was nog even spannend of hij op tijd terug zou zijn voor de kerst ivm de sneeuw. Maar hij was op tijd om de kerst onder de kunstkerstboom te vieren.

24 dec gezellig uiteten bij een restaurant aan de Surinamerivier, verlicht met honderden theelichtjes, en 25 december BBQ thuis. 26 december gingen opa en oma helaas weer naar huis. Zij waren in december bij ons, erg gezellig hoewel het voor oma wel erg warm was.

Vanaf 23 dec t/m 2 jan. kan je vuurwerk kopen en mag je het ook afsteken dus het is hier iedere avond feest. Hele winkels worden leeg gemaakt en omgebouwd tot vuurwerkwinkel. Grote ruimtes tot de nok aan toe gevuld met vuurwerk met lange toonbanken waar je je bestelling kan plaatsen. Wij hadden een boodschappenmandje vol dat leek mij wel voldoende, ik heb nog nooit zoveel vuurwerk gekocht. Ik heb zowiezo nog nooit vuurwerk gekocht dat deed Hans altijd maar die was nu ziek. De surinamers kopen geen boodschappenmandje vol, maar boodschappenkarren vol werden er verkocht!!!Volgens de krant waren er 61 containers met vuurwerk ingevoerd

CNN heeft Paramaribo opgenomen in de top 6 van nieuwjaarsbestemmingen. Oudejaarsdag begint het feest al om 11.00 uur ’s ochtends, er is dan een pagara (een lang touw met bommetjes eraan) estafette in de stad. De herrie is oorverdovend, het lijkt wel oorlog. We zijn even naar de stad geweest maar Hans was nog behoorlijk ziek verder oud en nieuw thuis gevierd.  Het is hier ook de gewoonte dat werkgevers met hun medewerkers de laatste werkdag van het jaar afsluiten met vuurwerk.

Oud en nieuw Nog meer vuurwerkVolle maan met oud en nieuw

s Avonds bij volle maan kwam het siervuurwerk. Daphne en Guido bleven ook gezellig op en om 2.00 uur naar bed. Het vuurwerk ging tot 6.00 uur door. We hebben nog nooit zoveel mooi vuurwerk gezien, het was echt genieten.