Wonen in Paramaribo

9 februari 2010 - Paramaribo, Suriname

Paramaribo

ParamariboParamariboPalmentuinPresidentieelpaleis

Paramaribo is een heerlijke stad om te wonen, vriendelijk mensen en overal lekker eten. Er wonen hier circa 290.000 mensen. Als je hier woont heb je meer het gevoel dat je in een dorp woont. Iedereen kent elkaar en als je op stap gaat kom je altijd wel bekenden tegen. Of je ontmoet  iemand en je blijkt gemeenschappelijke kennissen te hebben.

houtenhuisParamariboDomineestraat, winkelstraat ParamariboBij de Waterkant

Het is een stad met tegenstellingen, er staan mooie houten huizen (Werelderfgoed door UNESCO) grote luxe huizen en hutjes van sloophout. Mooie natuur met heel veel soorten vogels, vlinders, fruitbomen en daarnaast wordt de vuilnis overal neer gegooid. Rijk,arm, zwart, bruin, wit verschillende religies alles leeft met elkaar in Paramaribo. Als je meer wilt weten hoe het leven in Parimaribo is, is het leuk om het boek van Anil Ramdas, 'Paramaribo, de vrolijkste stad van de jungel' te lezen.

Kolibri in de tuinBananenboom in onze straatWitte reiger achter het huisKoeientransport over de Suriname rivier

Door al deze verschillende bevolkingsgroepen (Hindoestanen, Marrons, Creolen, Chinezen, Javanen, Chinezen, Libanezen, Portugese Joden, Europeanen (Braka’s), Brazilianen en Indianen is het aanbod van eten ook heel divers. Je kan hier heerlijk eten van Javaans tot oerhollandse pannenkoeken. Voor javaans eten kan je het beste terecht bij een Warung (=een eenvoudig eethuisje) langs de straat. Vlakbij waar wij wonen is Blauwgrond, dat is een straat met circa 12 warungs. Erg gezellig en lekker.

bloemenstalWarung op Blauwgrond

Winkelen

Je kan hier goed winkelen er zijn 2 grote shopping malls (1 op loopafstand!) en alles is te koop. Grote supermarkten, heel veel kleine chineze supermarkten, kledingwinkels, juweliers, elektronicazaken, plantenzaken en Kirpalani (een soort warenhuis). En ja we hebben hier ook een Blokker Mc Donalds en een Burger King!! De krant kan je overal op straat kopen, op de route van school naar huis staat een vrouw al klaar met de juiste krant die ze in de auto legt tegen de betaling van 1 srd (=0,25 euro).  Bij de luxe supermarkten is het prettig boodschappen doen, bij de kassa worden je boodschappen voor je op de band gelegd en daarna in plastic tasjes gedaan om deze vervolgens in je auto te zetten. Oftewel je hoeft alleen je boodschappen in de kar te doen de rest wordt voor je gedaan, echtrelaxed.  Voor de grotere aankopen moet Hans mee of een surinamer , de prijzen worden opeens een stuk lager als je donker bent. Dus Hans moet verplicht 1x per week in de zon om bruin te blijven!!

Uitzicht over ParamariboSurinaamse bussen

Het verkeer

het rijden was wel heel erg wennen. Alleen al het links rijden en het stuur rechts was lastig. Ook het verkeer is totaal anders. Er zijn weinig stoplichten en het is wel enorm druk dus je bent afhankelijk of iemand je ertussen laat. Dit gaat meestal wel goed. Hoewel er ook veel aanrijdingen zijn met gemiddeld  2 doden per week. Dus we hebben maar een degelijke auto gekocht die tegen een stootje kan.

1. John:
    12 februari 2010
    Hey buurtjes!

Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie avonturen in Suriname en te zien hoe jullie wonen.
    Hier alles ok, er ligt weer sneeuw, dus ook wij verlangen naar de zon.
    Het huisje laat nog even op zich wachten want we zijn nog steeds een goede aannemer aan het zoeken, wel hopen wij dit jaar te kunnen beginnen.
    Nou de groeten hier uit het bos :D
  2. Hans K.:
    12 februari 2010
    Hey beste VanCappelletjes,

Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben in Paramaribo. Ik herken veel van het dorpse gevoel dat je beschrijft van mijn eigen verblijf in Suriname. Het is een verzameling van vele kleine wereldjes waarbinnen iedereen elkaar heel goed kent. Het moet prettig zijn om daar een beetje bij te horen.
    Ik ben ook dol op alle mooie oude koloniale houten huizen, dus leuk om de foto's te zien. Ben benieuwd hoe jullie zelf wonen.
    Zijn dat op die foto de bloemstalletjes bij de Combestraat/brug? Ik herinner me dat daar inderdaad ook 's ochtends de krantenverkoopsters stonden voor de langsrijdende auto's.
    Hebben jullie al iets van het binnenland gezien? Of is dat linksrijden nog een te groot risico? Komt vast wel goed.
    Ben benieuwd naar volgende berichten en belevenissen.
    Hartelijke groet uit Amstelveen.
  3. Olga:
    13 februari 2010
    Hé allemaal, wat gezellig is dit! Fijn om alles nu eens goed te kunnen bekijken. Hier gaat alles goed.Ik begrijp dat Hendrik inmiddels ook afgezakt is langs de Surinamerivier? Genoeg te doen daar blijkbaar. Ik ga eens even lekker alles lezen, veel groeten van Olga
  4. timo:
    13 februari 2010
    Wat leuk om te zien allemaal en wat goed dat Guido en Daphne het zo goed doen op school.
    Sommige dingen klinken nu ook voor ons herkenbaar en die koude douche is 's ochtends idd geen pretje maar overdag snak ik ernaar!
    Wat fijn om zo'n compleet plaatje te krijgen hoe het daar allemaal gaat.
    Dat maakt het gemis een stuk gemakkelijker. Als we weer thuis zijn gaan we op ons gemak alles nog eens lekker doorlezen.

Heel veel liefs vanuit Indonesie!

Timo en Femke
  5. Sonja van Cappelle:
    14 februari 2010
    Lieve allemaal,

Leuke stukjes, je kunt je eigen reisgids uitgeven over Paramaribo!! Ongelooflijke hoe flexibel jullie kinderen en de honden zijn. Alsof jullie daar al jaren zitten. Kun je nog wat foto's maken van de school, de klas? Zijn de leerkrachten daar strenger dan hier? En dat bloemenstalletje, heel apart. Hoe is het met jullie tuin, ook bloemen? En de slangen? Anil Ramdas heeft toch een realistische kijk op Paramaribo! We kijken uit naar het volgende verslag.
    Veel liefs uit het koude Nederland!!
    Sonja, Jimmy, Max
  6. Irene:
    14 februari 2010
    Wat leuk om zo een kijkje in jullie leven te kunnen nemen! Leuke verhalen, mooie foto's. En het ziet er inderdaad uit alsof Guido, Daphne en de hondjes er al jaren wonen. Zo heerlijk relaxt! Ik heb me aangemeld voor de mailinglijst. Kijk nu al weer uit naar de volgende update!

Dikke knuffel uit Maarn, waar het vandaag weeeeeer sneeuwde...Maar wonend in het bos blijft het sprookjesachtig mooi! Ook al zien we inmiddels al 2 maanden niets anders dan sneeuw om ons heen..Ongekend!!
  7. tanja en ingrid:
    16 februari 2010
    Heel verrassend om in jullie Surinaamse toko te mogen kijken. Krijgen nu een idee hoe snel jullie het Surinaamse manier van leven opgepikt hebben. Het smaakt naar meer. We zijn benieuwd naar de volgende weetjes en nieuwtjes uit het warme, kleurrijke en verre Suriname. Op deze manier zijn jullie gelukkig eem beetje dicht bij.

Veel liefs uit besneeuwd Houten!