5 februari 2010 - Paramaribo, Suriname

School

Daphne en Guido hebben les op een particuliere school, het is een Surinaamse school die gebruik maakt van de Nederlandse lesmethodes. ‘s morgens om 7.25 uur  gaat de bel en om 7.30 uur  beginnen de lessen. Daphne is om 12.40 uur klaar en Guido om 12.30 uur,  je hebt tot 13.00 uur de tijd om de kinderen op te halen er is dan een pleinwacht. Wel zo relaxed als je een keer wat later bent. In  het begin hadden we een half uur nodig om op school  tekomen, nu hebben we een sluiproute (dankzij een taxichauffeur) en rijden we er ongeveer 20 minuten over. Dat is toch weer 10 minuten tijdwinst, het blijft vroeg om 6.00 uur opstaan.

Het school tussendoortje, mag geen koek of snoep zijn en geen soft (koolzuurhoudend drinken). Het liep zo uit de hand, kinderen namen patat, bami, nasi en hele pizza's mee, dat er nu streng op toe wordt gezien dat ze gezonde tussendoortje mee hebben. Daphne en Guido nemen meestal een appel en biscuit of crackers mee. Bij de verjaardagstraktaties mag wel alles, en wordt er op bami/nasi met kip, chips, cake, ijs, taart en patat getrakteerd.In Suriname is het gebruikelijk dat de kinderen een school uniform dragen. Op deze school is dat een groen school t-shirt en een spijkerbroek. Guido kreeg al naar aanleiding van de klassefoto uit Suriname van zijn school uit NL de vraag waarom alle kinderen dezelfde kleren aan hebben!! Op woensdag hebben alle kinderen gym en hebben ze een groen sportbroekje aan met een wit shirt. Dit hebben ze al aan als ze naar school gaan. De groep van Daphne heeft gym op een sportveld vlakbij school en de groep van Guido gymt op het schoolplein.

Daphne heeft  Engelse les wat ze erg leuk vind. De meeste kinderen spreken al goed Engels omdat op televisie en in de bioscoop geen ondertiteling is van Engelstalige films.

Daphne heeft nu een klas van nog maar 12 leerlingen en Guido 17 leerlingen. Er zijn wat wisselingen in de klassen doordat nieuwe kinderen uit Nederland (of Curaçao) komen of juist weer teruggaan.

Het was wel even wennen met gevoelstemperaturen van 45/50 graden om buiten te sporten.  Gelukkig is er in de klaslokalen airco! Ze moesten ook wennen aan al die vreemde namen van de klasgenootjes .  Het aanpassingsvermogen van de kinderen is enorm.  Al snel hebben ze vriendschappen gesloten.

Srefidensi (onafhankelijkheidsdag op 25 november), was een groot feest. Surinamers in traditionele kleding en veel lekker eten en drinken, zie foto. 24 november 's morgens hebben ze het feest op school gevierd. Een groot springkussen en ook daar veel eten, gemaakt door de ouders. 's morgens al bami, nasi, loempia's, taart, pannekoeken, ijs etc. ze begonnen om 8.30 uur en een kleine 2 uur later was alles op!!
Onafhankelijkheidsdag op schoolOnafhankelijkheidsdag

Het 1e rapport, die de kinderen eind januari hebben gekregen, was voor beide goed. Om het te vieren zijn we lekker  bij het pannenkoeken restaurant gaan eten.

28 januari heeft de  school een sponsorloop georganiseerd voor Haïti. Een groot succes waar in beide klassen 250 resp. circa 300 euro is opgehaald!
Ik ben klassemoeder dus was er gezellig bij en heb ze aangemoedigd. Het is best warm om in de volle zon te rennen. De televisie was er ook bij en we zijn bij 2 zenders op tv geweest. En later nog een keer bij de overhandiging van het geld aan het rode kruis.

Sponsorloop voor Haiti

Het initiatief van deze actie kwam van de meester van Guido. En nu is juist bij hem in de nacht van ½  febr  ingebroken en werkelijk alles meegenomen.