Politiecontrole

17 februari 2010 - Paramaribo, Suriname

Politiecontrole

Zaterdag begin februari reden we aan het einde van de dag nog even naar het zwembad. Onderweg werden we door politie aangehouden om de papieren te controleren. Ik laat mijn papieren zien. Die zijn volgens de politieagente niet in orde ?!

Ik moet de auto aan de kant zetten (Hans blijft met de kinderen in de auto) en aan de andere kant van de weg staat een rij tafeltjes met agenten erachter en heel veel burgers ervoor, ik mag aansluiten. Dit moet verder geen probleem zijn, ik heb mijn rijbewijs en internationaal rijbewijs bij me. Verkeerde inschatting! Een bekeuring a 750 srd (= circa 200,- euro)! En moet de auto laten staan, ik heb geen 'rijtoestemmingsbewijs' dus rij ik volgens de agent zonder rijbewijs!

Dit is geen klein oponthoud dit wordt echt vervelend. Gelukkig komt Hans eraan.

We zijn er behoorlijk zeker van dat we dit rijtoestemmingsbewijs niet nodig hebben omdat we een internationaal rijbewijs hebben. Volgens de agenten is de wet veranderd en hebben dit wel nodig. We overleggen dat we een vriend bellen die de minister van justitie wel kan bellen. Dan worden de agenten onzeker en zeggen opeens dat ze het door de vingers zullen zien. Maar dat we maandag meteen een rijtoestemmingsbewijs moeten gaan halen. Pfffffff dat was op het randje.

Maandag meteen naar het kantoor waar je een rijtoestemmingsbewijs kan halen. Daar hangt een a4 dat als je een internationaal rijbewijs hebt geen rijtoestemmingsbewijs nodig hebt!!

We willen hier graag een kopie van dat we bij een volgende controle dit gezeur niet meer hebben. Een inspecteur van de politie neemt ruim de tijd voor ons verhaal vindt het heel vervelend en zegt er werk van de maken.

1. Hans K.:
    17 februari 2010
    Altijd goed om 'Friends in high places' te hebben - al of niet fictief.
    Maar ja, die dienders zoeken natuurlijk ook maar naar een manier om hun magere ambtenarensalarisje aan te vullen ten koste van 'rijke expats'. Het is natuurlijk wel een schande.
    Jullie hebben het in ieder geval slim opgelost.