Juli/augustus

27 augustus 2010 - Paramaribo, Suriname

Nee jullie hebben de mail met de update niet gemist! We zijn druk met feestjes, uitstapjes, afscheid nemen, inpakken en de huisraad en auto verkopen!!

Bedankt voor alle leuke reacties op onze weblog. Uiteraard kan je niet alles in een weblog zetten. Zoveel ontmoetingen, verhalen (leuke, maar ook trieste verhalen) en gebeurtenissen.

We hebben een geweldige tijd gehad in Suriname!

Hier dan het laatste (korte) verslag.

Juli

Verjaardag Daphne

Daphne10kleine ballonnen verjaardag

Het lijkt alweer zo lang geleden, 15 juli is Daphne 10 jaar geworden (en geen 11!!, een leuke verjaardagskaart nog bedankt S.)

Voor de 1e keer ben ik er niet bij dat ze trakteert op school. Is echt niet cool als je moeder ook maar in de buurt van het klaslokaal komt. Dus jammer genoeg geen foto's.

's Middags gaan we gezellig met zijn 3en naar de dierentuin. 's Avonds gaat Daphne met Hans haar lievelingseten halen, bami met een grote loempia. Guido en ik dekken de tafel mooi en steken alle kaarsen aan die we hebben.

Een week later op zaterdag heeft ze haar kinderfeestje. Een moeder van een vriendinnetje heeft een prachtige verjaardagstaart gebakken. Deze wordt dan ook volgens Surinaamse gewoonte aangesneden. Daphne snijdt de taart aan en geeft Hans, Guido en mij een hapje taart.

bij WaterparkverjaardagDaphnetaart

Na de taart gaan we met de meiden naar Waterpark resort. Daar hebben we geen kind aan ze, Hans en ik relaxen bij onze hut. Later komen er nog ouders langs, gezellig eten en drinken. We hebben nog nooit zo'n ontspannen en gezellig kinderfeestje gehad.

Als we 's avonds een vriendinnetje in Paramaribo Zuid thuis afzetten valt de stroom uit. We zijn nog positief, we zijn immers nog in zuid dus dan zal noord nog wel stroom hebben. Niet dus, heel Paramaribo zit zonder stroom. De kinderen vinden het wel leuk met de kaarsen aan en je kan de vuurvliegjes goed zien. Daphne pakt bij het kaarslicht haar cadeau's uit. En dan gelukkig is er alweer stroom en kunnen we douchen. (zonder stroom ook geen water!)

Schoolreisje

Eind juli hebben de kinderen schoolreisje, Guido gaat met zijn groep en groep 4 naar Cola kreek (kleur van het water lijkt op cola) en Daphne gaat met haar groep en groep 5 en 7 naar een zwembad met grote glijbanen.

Hans gaat met Guido mee, zo'n 1,5 uur rijden van de stad. Ze hebben het erg leuk. Met deze leeftijdsgroep moet je als begeleider natuurlijk wel continue opletten en actief zijn. Naast de 2 meesters waren er opmerkelijk veel vaders. Het is zo gezellig dat ze bijna een uur later terug zijn dan afgesproken!

schoolreisje Guidoschoolreisjedaphneschoolreisje Daphne

Ik ga met Daphne mee, naast de juffen zijn het moeders die meegaan. We zijn daar met zo'n 60 kinderen. Het is een gezellige dag, de moeders hebben het ook erg 'druk'. Ja, met kletsen en eten. De kinderen vermaakten zich prima. We hebben maar 1 keer in moeten grijpen en oeps daar maakte mijn kind onderdeel vanuit. We hebben een hele leuke dag maar we zijn wel precies op tijd bij school. En is het hier de omgekeerde wereld, verstoppen de ouders zich hier als de bus aankomt? Nee, ze zijn er gewoon nog niet!! Het maakt de kinderen niets uit die spelen weer verder op het schoolplein.

Traditionele Indiase bruiloft

We zijn dit weekend voor 2 verschillende traditionele Indiase bruiloften uitgenodigd! Vrijdagavond gaat Hans naar het huis van de bruidegom.Daar volgen verschillende traditionele handelingen. De volgende avond gaan wij ook mee naar het huis van de bruidegom. Ook dan zijn er traditionele handelingen, deze worden afgesloten met vuurwerk. Daarna rijden we al toeterend in colonne door de stad naar het huis van de bruid.

bruidegombruidbruiloft

De bruidegom wordt tegemoet getreden door de vader van de bruid en er volgen weer traditionele handelingen. We worden door een kennis op de hoogte gehouden wat de betekenis is van al deze handelingen. Boeiend om dit mee te mogen maken, ook de kinderen zijn erg onder de indruk.

Augustus

Dag der Inheemsen

8 augustus is het de Dag der Inheemsen. Het is een feestdag van de oorspronkelijke bewoners van Suriname, de Indianen. In het hele land zijn er festiviteiten, in Paramaribo is er bij Fort Zeelandia een markt en zijn er wat optredens. En ook hier natuurlijk veel eten!

Dag der inheemsenDagderinheemsen

Puppy's

De hond van de buren, die Hans uit de put heeft gered, heeft 4 puppy's gekregen. De kinderen zijn er helemaal gek op, gelukkig hebben ze alle 4 al een nieuw baasje.

wat een schatjeik wil dezepuppys

Inauguratie president Bouterse

Het is jullie vast niet ontgaan dat 12 augustus de inauguratie van de nieuwe president was. De meningen zijn hier nogal verdeeld of dit een positieve ontwikkeling is. Lees net dat hij nu al oververmoeid is, vandaar dat hij nog amper in het openbaar is verschenen.

Afscheid op school

Vrijdag de 13e gaan we afscheid nemen op school!!! Vreemd dat dit de laatste keer is dat we hier zijn, het lijkt zo kort geleden dat we hier de 1e keer kwamen. De kinderen mogen de bel luiden en dan is de laatste schooldag begonnen. Als we ze ophalen (gelukkig op tijd van huis gegaan we zitten compleet vast in het verkeer, we doen er een uur over) worden er nog snel email adressen uitgewisseld en speelafspraken gemaakt voor in de vakantie. De kinderen hebben het erg fijn gehad op deze school.

laatste schooldagmet vriendinnen op het schoolpleinde bel

Nu genieten van een korte vakantie.

Afzwemmen voor zwemdiploma C

21 augustus, de laatste mogelijkheid deze zomer, mogen de kinderen afzwemmen voor C.     Kinderen zwemmen vandaag af voor A,B of C en zwemvaardigheid, het is een gezellige drukte.   Even is het nog spannend of het wel doorgaat, al een paar dagen is het in de middag noodweer met rukwinden, regen en onweer. En nu is de lucht ook pikzwart, maar gelukkig drijft het over.

afzwemmen czwemdiploma c

Voorbereidingen terugkeer

De honden moeten weer wennen aan de bench, daar zitten ze op de terugreis toch zeker weer zo'n 12 uur in. Maar Coco heeft toch duidelijk voorkeur voor de bank. Als we even niet opletten ligt ze daar weer en als we haar betrappen kijkt ze je aan van wat is het probleem?

in de benchcoco op de bank

De schildpadden hebben we vandaag naar de dierentuin gebracht. Ze worden eerst gecontroleerd door de dierenarts en dan mogen ze in het verblijf van de schildpadden samen met de rode Ibis en eenden.

De verhuisdozen zijn ingepakt en zijn al onderweg naar Nederland. Precies op de dag dat onze dozen door de douane gingen waren de douane leges met 1600 procent verhoogd!!! Dat veroorzaakte zoveel onrust dat dit de volgende dag alweer is terug gedraaid.

Nu genieten we nog van uitstapjes (we gaan nog een boottocht maken om de kaaimannen te zien), afscheid etentjes en gewoon lekker zwemmen in het zwembad.

Volgende week wordt het 37 graden, nu is de gevoelstemperatuur al 43 graden. Het heeft lang geduurd, maar nu ben zelfs ik de warmte zat.

We verheugen ons erop om weer bij jullie te zijn, er gaat niets boven familie en vrienden!

1. Con:
    Haloo lieve luitjes,

Heb net even jullie dia's zitten bekijken en dan denk ik wouw! Wat moet dit voor jullie en de kinderen een bijzondere ervaring zijn. Ben ook wel weer heel blij Sandra als je weer terug bent in het bosrijke Leersum, want Marianne en ik hebben je wel gemist! We hebben onze etentjes doorgezet we zijn zelfs samen naar de Abert Kuijp geweest in Amsterdam maar toch we hebben je gemist! Van Petra hoorde ik dat je een mailtje had teruggestuurd ivm lab 111 nou lieverd je kan nog steeds mee want de planning staat op vrijdag 24 september dus.... het kan! Nou ik hoop dat de spullen op tijd verkocht worden en heerlijk om jullie weer te zien!

Dikke kus van ons allemaal Con
  2. Lies&Leo:
    28 augustus 2010
    had een tijdje het spoor verloren van jullie website.
    Alles bij elkaar toch voor jullie alle vier zo te zien een heel interessante periode in het leven geworden. En met behulp van alle fotos die je nu hebt kunnen jullie er noch vaak met plezier aan terug denken.
    Wensen je een voorspoedige reis terug naar dat koele kikker landje waar velen met ongeduld naar jullie terugkomst zit uit te kijken no doubt.
    Missen jullie ook
    Lies/Leo
  3. Esmee:
    28 augustus 2010
    Ik heb er zin in dat jullie weer terug komen Daohne ik bel dit weekend wel even en ik stuur nog wel een mail dan kan ik nog wat dingen zeggen!!!
    DOEI!!!!!!!
  4. Marja Versleijen:
    28 augustus 2010
    Wat een ervaring! En wat is een jaar voorbij gevlogen! Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, lijkt me erg gezellig om een keer af te spreken als jullie weer gesettled zijn in Nederland. Een goede terugreis gewenst en succes met het acclimatiseren in ons polderlandje.
    Groetjes.
  5. Irma:
    29 augustus 2010
    Heerlijk dat jullie weer terugkomen. Al zagen we elkaar niet vaak (maar we hebben al afgesproken dat dat gaat veranderen!), kennelijk is het idee dat je in de buurt bent al genoeg San.
    Ik wens jullie nog hele fijne dagen, veel succes met alle voorbereidingen voor de terugreis en uiteraard een hele goede reis en ik wil jullie heel snel weer zien!
    Liefs en een dikke kus voor jullie allen, Irma
  6. Sonja van Cappelle:
    29 augustus 2010
    Lieve familie,

Niet te geloven dat jullie over ong. een week terug zijn. Wat hebben jullie veel meegemaakt en wat een ongelooflijke ervaring is dit geweest. We kijken allemaal uit naar jullie terugkeer. Sterkte met afscheid nemen en een goede reis terug!! Veel liefs, Sonja, Jim, Max
  7. ma (en pa):
    30 augustus 2010
    Wat is het jaar omgevlogen! Jullie hebben wel ongelooflijk veel gezien en meegemaakt.
    Meer dan wij in die drie jaren! Veel sterkte met het inpakken en verkopen van spullen. Tot gauw,
    Nel en Arthur.
  8. 30 augustus 2010
    Lieve Sandra..geweldig om op deze manier jullie leven in Suriname te kunnen volgen en ik ben blij om je weer te zien straks..dan gaan we lekker eten koken met z'n 3-en met een glas wijn én jouw verhalen! geniet nog even van Suriname en voor straks een heel goede reis voor jullie allemaal! dikke zoen van Marianne
  9. timo:
    1 september 2010
    Hoi,

Daphne en Guido wat zijn jullie zwemkampioenen zeg! Als jullie straks thuis zijn gaan we snel een keer zwemmen. Jullie krijgen de zoentjes van oma (ze heeft het elke week over jullie). Hoop dat jullie nog een beetje tijd hebben om de laatste dagen te genieten daar. We kijken erg uit naar alle verhalen die we straks kunnen uitwisselen.
    Nog een paar dagen en we zien elkaar op Schiphol!
    Goeie reis!

Liefs,