De honden

2 juli 2010 - Paramaribo, Suriname

Coco en Snoopy

De honden hebben zich snel aangepast aan het Surinaamse leven. In de tuin kunnen ze vrij rondlopen, wat ze thuis niet kunnen. Coco is al een paar keer ontsnapt maar met behulp van alerte buren steeds snel weer kunnen opsporen.

Met uitlaten moeten ze helaas aan de riem, er is hier geen plek waar de honden veilig los kunnen lopen. De meeste Surinamers doen gewoon het hek open en de honden laten zichzelf uit. Dan maar hopen dat ze niet onder een auto komen! (Dit gebeurt natuurlijk wel regelmatig)

Hans laat ze iedere dag uit en heeft een hoop bekijks, wordt zelfs gefotografeerd door een beroepsfotograaf omdat het zo'n mooi plaatje is. Regelmatig stoppen auto's om te vragen wat voor een hond Coco is, en of ze nog puppy's krijgt. Coco valt hier erg in de smaak bij de Surinamers die wel van honden houden, helaas is ze gesteriliseerd.

Veel Surinamers zijn bang voor honden. En zeker voor Coco, ze denken dat het een pitbull is!!Toen wij ons matras lieten bezorgen had de bezorger niet door dat er honden waren. Op het moment dat hij de honden zag, begon hij te gillen en laat het matras uit zijn handen vallen!

Het zijn goede bewakers voor je huis, nu lossen de criminelen dit wel op door vergiftigd vlees in de tuin te gooien. Daarom zijn onze honden als we weg zijn nooit los in de tuin.

SnoopyCoco

Straathonden

Hier zijn veel straathonden, je hebt er weinig last van, het zijn angstige dieren die bij je uit de buurt blijven. Om er voor te zorgen dat er niet nog meer straathonden komen zijn er sterilisatie acties door Nederlandse vrijwilligers.

We rijden op een drukke brede weg als er een moeder hond met 10 hele kleine puppy's besluit de weg over te steken. Vanuit de auto kan ik niet zien waar ze lopen zo klein zijn ze, Hans stapt uit en brengt de hondjes naar de overkant. Nu maar hopen dat ze daar blijven. Als we na een paar uur terugrijden is er van de hondjes geen spoor meer te bekennen, gelukkig het is goed gegaan.

Steeds weer komen we van die schattige puppy's tegen en het valt niet mee om er niet één mee naar huis te nemen. Een moeder van school had bij de vuilnis een nest gevonden, ze had er nog een over of wij die niet mee konden nemen. Maar 2 honden is toch echt wel genoeg.

Hans en Daphne laten de honden uit, als ze bijna thuis zijn hoort Hans zacht gejank van een hond. We hadden de hele middag al een hond horen janken maar dachten dat dit een puppy was. Hans kijkt om zich heen maar ziet niks dan opeens ziet hij de hond in een diepe put zitten. Snel haalt hij de buren erbij. De mannen pakken resoluut de hond aan zijn voorpoten uit de put. De hond heeft dagenlang nodig om bij te komen.

Bij de Chinees zijn alle gerechten vertaald in het Nederlands op 1 gerecht na?!

1. Ilse:
    2 juli 2010
    Coco een pitbull?!? Hahahahahaha..... Nou ik zou ook bijna zeggen neem maar zo'n puppy voor ons mee, maar een kleine man is voorlopig toch wel even genoeg om van te genieten. Zelfs Henk is het daar nu mee eens. Al hoewel, hij had het nu weer over augustus. Toch eens even vragen of hij augustus 2010 of 2011 bedoelde.

Heel veel liefs,
    Ilse

PS en natuurlijk een dikke kus van Noan
  2. Sonja van Cappelle:
    6 juli 2010
    Lieve familie,

Wat een leuk stukje over het hondenleven in Suriname. Staat Hans al afgebeeld op een Surinaams tijdschrift samen met Coco? Wat grappig dat Coco zo geliefd is, dat rimpelige doet het toch wel heel goed!! Wat een geluk dat Hans en Daphne dat hondje hoorde janken in de put. Aandoenlijk verhaal!
    Bijzonder dat jullie honden zo snel geacclimatiseerd zijn, ze zijn flexibeler dan we denken. Nog even dan is Daphne jarig, ik stuur snel een kaart voor het te laat is!! Veel liefs en tot snel.

Sonja, Jimmy, Maxim